Vandringen

Vandringen

fredag 3 augusti 2012

Första etappen: Kläppen - Helags och vidare.

26/7
M och jag tog en lugn morgon och åt mycket frukost. Vi kom iväg från Kläppen vid 12-snåret.
Första kilometerna går genom vacker björkskog. Vi passerade en levande fäbod med getter och våffelservering och några sommarstugor. Tänk att ha sommarstuga där! Så underbart!

Efter ca 4 kilometer öppnade sig landskapet och vi lunchade på kalfjället. Det var så vackert.

Dagens lunch: Pasta Carbonara. Hemtorkad spagetti och bacon med ostsås på påse. Bland det godaste jag dittills ätit!

Vi hade planerat att äta varsin våffla på Helags med fick tji, trots att värden vi först pratade med sa att det gick bra. Fick inte ett särskilt positivt intryck av servicen på stationen. STF´s värdar brukar alltid vara så trevliga. Vi stannade i den fina storstugan och fikade i alla fall.
Stationen ligger väldigt vackert.

Vi gick vidare och slog upp vårt tält ca sex kilometer från Helags. Där fick jag uppleva den myggigaste kvällen i mitt liv! Jag har aldrig varit med om så mycket mygg på ett och samma ställe.
Jag tog ett kvickt dopp i en bäck och blev ansatt så till den milda grad att jag nästan fick panik! Vi drog på oss myggnäten och lagade hemtorkad böngryta som vi åt i tältet. Smarr!

Lite kortspel och sedan var det dags att sova. För mig var det första gången jag sov i tält på fjället och det var med skräckblandad förtjusning. Vinden tog i och slet i tältet så jag trodde det skulle blåsa bort. Först när jag hittat mina öronproppar kunde jag somna. Det var också kallare än vad både jag och M räknat med. Jag sov i underställ med sovsäck och liner, men kallt var det lik förbannat. Men vi klarade första natten och våra Therma-rest madrasser är grymt bekväma! Dessutom tog tältet max 1.5 minut att slå upp. Mycket nöjd med vårt tält!


Nu är vi på väg, M och jag.


Lunchstopp. Pasta Carbonara stod på menyn. 


Jag konstaterar att Houdini-tröjan fungerar bra!


Tejpa lite.


Helags.



Fint läge.


Cafeterian i Helags. Vi trodde vi skulle få våfflor, men fick tji.


Spana in utsikten.


Nöjd med fikastunden ändå. 


Chips blir smarrigt fika.


Vi passade på att köpa lite ketchup till nästa dags lunch. Betaltade 8 kr med en 100-lapp - fick växel i mynt! Hallå?!


Fin-fika


Böngryta med cous-cous till middag.


Några av de miljoner myggbett jag fick. 


Några av myggen.


Lite NASA-glass blev fint till dessert. 


Vänd-tia i tältet.




5 kommentarer:

  1. Den första och viktigaste frågan; varför fick ni inga våfflor?

    Kan tänka mig att det var mycket mygg, sommarvärmen var sen så många av äggen kläcktes väldigt sent antagligen. Hade ni inget myggmedel?

    Och den där astonautglassen, är det typ riktig torkad glass i bitar? Borde man kunna göra själv. Hmm..

    SvaraRadera
  2. Ja, våffelfrågan är viktig, men det enda svar vi fick var att kocken inte hade tid pga middags-förberedelser. Hrmpf!

    Myggmedel hade vi, men det hjälps inte så mycket när en står i en bäck och tvättar sig. Sen sticks dom rackarna genom kläder också. Fifan!

    Glassen är vakuum-torkad vilket innebär att all vätska avlägsnats på något väldigt avancerat sätt. Inget man kan göra själv tror jag. Men det är grymt smarrigt! Smakar som vanlig glass (det är ju vanlig glass), bara helt torr och krispig. 19 gram väger en förpackning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer det inte några fler inlägg snart... Jag går och väntar och längtar. Jag älskar den här bloggen!

      Radera
  3. Var ungefär på samma ställe ställe samtigt. Skönt att höra att inte bara vi tyckte att det var tokmycket mygg. Vi kapitulerade och tältade för första gången vid stationen med dusch och bastu...

    SvaraRadera
  4. Ja, jag har aldrig varit med om så mycket mygg! En dusch och bastu hade suttit fint, det håller jag med om!

    SvaraRadera