Vandringen

Vandringen

lördag 5 juli 2014

Årets ensamvandring blir i Jämtland


I år ska jag ge mig ut på min första solo-vandring. Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att gå Jämtlandstriangeln igen, men den här gången på fyra dagar. Det innebär att jag har en bonusdag och kan ta en dagstur från Blåhammaren eller gå upp på Sylarna. Jag ska dessutom gå den motsols så jag får nya vyer.

Jag åker tåg från Stockholm till Duved och sedan buss till Storulvån. Tågbiljetten blev faktiskt inte så dyr. Ca 1300:- t/r i sovvagn. Sedan tillkommer 400 kronor för bussbiljetterna till och från fjällstationen.

Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska gå med tält eller inte. Det är ju så himla skönt att bo i stugor eller på fjällstationer och bara behöva bära ett litet reselakan. Å andra sidan är det fritt och spännande att sova i tält. Jag behöver ju inte bestämma mig nu utan kan vänta och se vad det ska bli för väder just mina dagar. Blir det ösregn känns fjällstationerna ganska lockande...



Sol eller regn?











5 kommentarer:

  1. Kul med en bloggkollega inom samma område :) Outdrr välkomnar alltid nya bloggare - ansök till friluftsbloggportalen Outdrr. Vore kul att ha dig med i gänget!

    http://outdrr.com/apply-now/

    SvaraRadera
  2. Solo-vandring, så härligt! Hoppas att både turen och vädret blir bra.

    Tält eller stuga? Svår fråga med två lika bra svar.
    Stuga är helt enkelt bekvämt, varm och torr, mindre packning, fler möjligheter till spännande sociala kontakter.
    Tält är frihet, övernattning där man känner för det, kanske den illa plätten med den magiska utsikten? Dessutom bjuder tältet på en annan möjlighet att uppnå den där stilla ensamheten som inbjuder till djupa tankar och reflektion.

    Svaret ligger kanske i vilken upplevelse man saker med sin vandring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommenatar! Just nu lutar det åt tält. Som du skriver, det är frihet!

      Radera
    2. Enda nackdelen med tält är att packningen blir lite större och tyngre. För det finns inget som hindrar att man väljer att utnyttja fjällstugorna även om man har tält med sig. Att göra tvärtom, dvs att försöka tälta när man har planerat för att bo i stuga, bjuder onekligen på vissa "utmaningar" (läs svårigheter). :)

      Radera