Vandringen

Vandringen

söndag 11 augusti 2013

Recept: Energikakor för fjällvandring

På begäran kommer här recepten på energikakorna som jag och Martin haft med oss på vandringar.

Jordgubb/Lime















Foto: www.fotoakuten.se


5 dl jordgubbar
5 dl müsli av valfri sort
0.5 dl socker
5 msk limejuice
  1. Skölj, rensa och mixa jordgubbarna. 
  2. Värm purén i micron på maximal effekt i två minuter. 
  3. Blanda i socker, lime och müsli. 
  4. Låt svälla i ca 2 timmar.            
  5. Bred ut på bakplåtspapper och dela i så stora bitar som du vill ha. 
  6. Torka på låg värme i ugnen eller mattork. 

Äpple/kanel/valnötter















Foto: www.fotoakuten.se


5 dl äppelpuré (ca 5 äpplen)
4 dl havregryn
1 dl valnötter
1 tsk kanel

  1. Skala, dela och mixa äpplena.
  2. Värm purén i micron.
  3. Blanda i havregryn, valnötter och kanel.
  4. Låt blandningen svälla i ca 2 timmar.
  5. Bred ut på bakplåtspapper och dela i så stora bitar som du vill ha. 
  6. Torka på låg värme i ugnen eller mattork. 









6 kommentarer:

  1. Låter som goda och smakrika energikakor. Jag brukar göra med konserverad mjölk, kokos, havregryn, torkade frukter och nötter. De går även att använda som breakfastbars :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter också gott! Torkar du dina i ugn också?

      Radera
  2. Hej!
    Just nu skriver jag en bok om fjällmat, tidigare har jag skrivit boken ”Torka mat” (Calazo förlag). Jag var inne på din blogg och såg att du hade flera fina fjällbilder och undrar om du skulle vilja medverka i boken med någon eller några av dina bilder?

    Hälsar Eric Tornblad,
    Stockholm
    0703 647299

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du gillar bloggen! Jag har ju lagat en massa från din bok! =) Är gärna med i din nya bok. Jag hör av mig på telefon.

      // Lina

      Radera
  3. Tack för en superbra och efterlängtad blogg! Hittade den via ditt inlägg på GWU på facebook. Är nu väldigt pepp på att börja torka ägg och uppdatera packlistan inför sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat hit! GWU är ju en grym grupp för nördar som oss! Tack tack för de fina orden! :)

      Radera