Vandringen

Vandringen

fredag 27 juni 2014

Dagstur på Flatruet

Vi har åkt förbi Flatruet, Sveriges högst belägna allmänna väg, förut när vi varit på väg till Ljungdalen för att starta vandring mot Helags från Kläppen.
Den här gången stannade vi vid vägens högsta punkt för att gå en kortare tur som avslutning på vår fjällvistelse.
Från parkeringen är det bara att kliva direkt ut på stigen och gå längs den lättvandrade stigen. Vi gick i makligt tempo och bestämde oss för att gå uppför kullen som kommer efter ca 3.5 kilometer och fika där.
Väl uppe på kullen väntar en makalös utsikt (som tyvärr inte låter sig fångas på bild) över fjäll på alla sidor och sjöar nedanför. Det är ett fantastiskt ställe att rulla ut sitt sittunderlag på och drick te och äta kakor. Jag kunde knappt slita mig när det var dags att gå och Martin och Ellen fick gå i förväg. På den korta och enkla vandringen tillbaka tänkte jag på hur fantastiskt det är att kunna nå denna storslagna, makalösa natur så enkelt. Det är en lyx och en förmån att ha tillgång till den!
Av alla dagsturer hittills är detta min absoluta favorit!


Bästa fikapausen någonsin!




Här vill jag stanna...


Även barnet trivs


Oändliga vyer


Måste vi gå? Hmm, ok då...

2 kommentarer:

  1. I vilken riktning ligger kullen? Tänkte oss en mini-tur m barnen :-)
    /Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn!
      Turen ligger nord-väst med utgångspunkt från Falkvålen. Jag lägger ut en bild på kartan som ett eget blogginlägg så syns det bättre där.
      God tur!

      Radera