Vandringen

Vandringen

måndag 19 december 2011

Tidigare vandringar

2009
Premiärvandring för mig tillsammans med min kompis T. Vi gick Jämtlandstriangeln med ca 13 kilo på ryggen. Vi använde inte ens hälften av grejerna, tror jag. Vilken träningsvärk - och för min del - vilka skavsår! Men det var så roligt att jag blev biten och började planera nästa års vandring.
Bastun och trerätters på Blåhammaren kan ha haft något med det att göra.

2010
Kungsleden
Jag, T och nytillskottet vännen D gick Nikkaluokta - Vakkotavare. Strålande väder - perfekt vandring. Vi hade minimerat packningen genom att bara ta med precis så mycket mat vi trodde skulle behövas och väldigt lite proteiner. Detta ledde till att vi var lite småhungriga mest hela tiden. Vi festade på hamburgare vid tågstationen i Gällivare på väg hem. Men vilken underbar vandring.

2011
Juli
Kungsleden
Tredje året och jag börjar känna mig rutinerad (och kaxig). Den dynamiska supertrion jag, T och D planerade Abisko - Saltoluokta på 6 dagar. En rätt saftig tur, skulle det visa sig. Men ett fantastiskt landskap och återigen, strålande väder. Vi hade med oss så mycket mat! Vin första kvällen och parmesan och hemtorkade grönsaker, jordgubbar och dessert till varje mål. Ca 15 kilo var, vilket var lite för tungt för mig. Åtminstone med tågluffarryggan jag gick med.
När vi precis kommit fram till slutdestinationen öppnade sig himlen med regn, blixtar och dunder. Men då satt vi redan och åt trerätters på Salto.
D säger: "Nästa år tar jag inte med regnställ. Det regnar ju ändå aldrig när vi går."

Juli
Kungsleden
Ny ryggsäck: Fjällräven Abisko - vilken skillnad!
Jag och fästmannen M gick Kvikkjokk - Saltoluokta på 4 dagar. Fick för första gången gå i ösregn, så nu vet jag hur det är. Förfärligt - men inte värre än så. När vi kom fram till Pårte, fullkomligt dyblöta (regnstället var sådär) så hoppade vi ändå i sjön och badade. Festade på hemtorkad köttfärssås och NASA-glass. Dagen efter sken solen och skorna hade torkat. Vilket fantastiskt landskap!
Vi fick sällskap av en ung, tysk kille som hade överpackat och behövde draghjälp (24 kilo för 4 dagar - yikes!)
Favoritstation - Sitojaure!
Avslutade med trerätters på Salto. Igen! Yes!

Septemer
Jag och mamma tar oss an Jämtlandstriangeln. Jag känner mig stark efter två tidigare vandringar samma sommar - mor inte så mycket. Hon var lite oförberedd på hur stor skillnad det är mellan att gå och att gå med packning. Vi knatar på i sakta mak och njuter av septembersolen. Dag två blåser det - mycket! Jag tar några kilo av mammas packning och vi går. Vi kämpar på men när vi hör att det ska bli regn nästa dag bestämmer vi oss för att gena tillbaka till Storulvån.
Bra vandring ändå och vi bestämmer oss för att göra om det nästa år.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar