Vandringen

Vandringen

söndag 16 juni 2013

Att vandra i regn

Under mina första fjällvandringar var det vackert väder hela dagarna. Blå himmel, sol, milda vindar – underbart! Det gjorde att jag var helt oförberedd när regnet ändå slog till.
Jag har gjort min beskärda del av nybörjarmisstag när det gäller regnvandring.


Ska det regna eller inte? Bild: fotoakuten.se

Nybörjarmisstag 1
Första gången jag hamnade i regnväder vägrade jag gå med på att det regnade. ”Det är bara en skur – det går över snart”, sa jag och knatade på. När jag väl gav upp och tog fram regnkläderna var mina kläder redan blöta. Vilken tabbe! Numera åker regnkläderna på vid de första dropparna. Det är lättare att ta av dem än att få redan blöta kläder torra.

Nybörjarmisstag 2
Det andra jag upptäckte vid min första regnvandring var att jag packat ner regnkläderna helt fel. Jag var så bortskämd med fint väder på mina vandringar att jag lagt dem längst ner i ryggan (”de behövs ju ändå aldrig”). Resultatet blev att väskan hann bli blöt invändigt innan jag fått fram regnstället. Numera packar jag regnstället överst i väskan så det är lätt att komma åt.

Nybörjarmisstag 3
Jag hade hittat ett begagnat regnställ från Didrikssons på Tradera för en billig peng. Helt ok, tyckte jag när jag provade det. Men när det skulle sitta på under en hel dag kändes det inte lika bra. Byxorna var så löjligt smala i midjan att det blev svårt att andas. De var för långa i benen. Jackan var något för stor vilket gjorde att jag kände mig bylsig och obekväm.
Men framförallt var det inte särskilt bra kvalitet på regnstället. Det andades inte och jag blev dyblöt av svett. Det var en fruktansvärt obekväm vandring.

Nej, en behöver inte stanna inne bara för att det regnar. 
Foto: fotoakuten.se



Till nästa tur skaffade jag en lätt och välsittande regnjacka från Marmot och ett par lätta och bekväma regnbyxor från Helly Hansen. Vilken skillnad! Jag höll mig torr och varm under en hel dags ösregn.

Det kan inte alltid vara vackert väder. 
Foto: fotoakuten.se

4 kommentarer:

  1. Ja rätt utrustning är minsann viktigare än vad man tror ibland, särskilt under sådana förhållanden. Att vara kall och blöt förstör så lätt en hel fjällvistelse. Härligt att du delar med dig av dina nybörjarmisstag så att andra kanske slipper finna sig själva där.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vilken fantastisk blogg!:D Superinspirerande o kul läsning! Ser fram enormt att testa dina mattips (och övriga) på vandringen i sommar! Hoppas du får en skön sommar! Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hör gärna av dig och berätta hur det gick med mat och vandring!

      Radera
  3. Vad roligt att den är uppskattad! Jag blir verkligen glad av era kommentarer!

    SvaraRadera