Vandringen

Vandringen

tisdag 17 juli 2012

Älggryta för torkning - vandrarmat - recept

I den här tryckkokaren puttrar en älggryta som jag ska ha med på fjället. Med tryckkokaren kan jag göra ett långkok på mindre än en timme - den är grymt bra!


Den här grytan har jag gjort väldigt basic. När det är dags att äta kommer jag förgylla den med morötter och svamp som torkats separat. Detta gör jag för att det går snabbare att torka den så.
Potatisen kokas med i grytan och får en grymt smarrig och mustig smak.

Såhär gjorde jag:

300 gram älgkött i bitar
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
köttbuljong
5 stora potatisar
5 dl vatten
salt + peppar

Hacka lök och vitlök. Fräs i minimalt med olja. Häll på köttet och låt det brynas.
Häll på vatten, buljong och potatisen - skalad och skuren i små bitar.
Låt puttra i ca 3 timmar (45 minuter i tryckkokare). Köttet ska vara trådigt och gå lätt att ta sönder.
Bred ut grytan på bakplåtspapper. Torka i ugnen på ca 70 grader i 12 timmar. Kom ihåg att ha ungsluckan på glänt.


Det här blir en stor sats så mät upp lagom portioner innan du torkar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar