Vandringen

Vandringen

söndag 8 juli 2012

Torka grönsaker för vandringen

Idag har jag börjat torka mat för vandringen. Lite i senaste laget, men jag är glad att jag har börjat i alla fall. I år tänker jag torka varje råvara för sig själv. Sedan ska jag göra blandningar portionsvis i påsar, grönsaker, bönor, kryddor, redo att kokas på fjället. Lätt och god soppa till lunch, matigare grytor till middag.

Det är morötter och färsk vitkål som torkas idag. Jag har använt sk, osmotisk förbehandling för att grönsakerna ska behålla färg och smak efter torkprocessen. Jag kommer att skriva mer om det snart.



Morötter före torkningen.


I en varmluftsugn går det att torka flera plåtar på en gång. 


Det är viktigt att ha ugnsluckan på glänt när en torkar mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar