Vandringen

Vandringen

söndag 8 juli 2012

Osmotisk förbehandling

Osmotisk förbehandling går ut på att doppa frukt eller grönsaker i salt- eller sockerlösning. Detta gör att råvarans smak och färg bibehålls även efter torkningsprocessen som annars kan vara ganska tuff. När råvaran doppas i lösningen tränger salt eller socker in och vatten trängs ut. Det blir mer smak och går snabbare att torka.

Gör såhär:

Värm vatten i en kastrull till 70 grader.
Mätta sedan vattnet med salt (eller socker om du torkar frukt). Vattnet är mättat när det inte går att lösa upp mer salt i det.



Jag smaksatte vattnet med timjan och färsk vitlök som fick dra i 15 minuter innan jag började behandlingen.


Jag använder hyvelsidan på rivjärnet för att slanta morötterna, men det går förstås bra att skära dem eller hyvla med en osthyvel.



Morötterna doppas i saltlösningen i en minut. 


Likaså vitkålen som jag har skurit i ca 1 cm tjocka skivor.



Skölj av grönsakerna, om du inte vill att saltet ska vara kvar på utsidan. 
Lägg upp dem på en ren handduk så de torkar lite. 
Lägg upp luftigt på en plåt och stoppa in i ugnen. Ca 50 grader med ugnsluckan på glänt är lagom för morötter och vitkål. 



I en varmluftsugn går det bra att torka flera plåtar samtidigt. 

Sedan är det bara att vänta. Ungefär tio timmar tar det.






1 kommentar:

  1. Hej. Jag har lånat boken Torka mat. Jättebra bok. Men hur mycket salt resp. socker har man i? Börjar man med en matsked och ökar?

    SvaraRadera