Vandringen

Vandringen

torsdag 19 juli 2012

Persedelvård

Dags för den årliga behandlingen av kängorna. Mina Tatra GTX har hängt med ett tag. Hittills har jag impregnerat med Nikwax för nubuck och mocka en gång om året och det funkar bra. 
När det gäller vandrarkängor är det viktigt att använda en impregnering som inte gör lädret mjukt utan låter stödet och stadgan finnas kvar. 



Torra obehandlade kängor riskerar att spricka. 



Gör rent skorna med en fuktig svamp eller trasa innan impregneringen appliceras. Applicera generöst på vått läder. 

2 kommentarer:

  1. Hmm, är det BARA vax man kör? Tänker på mina Lundhags... Där har de ju redan en egen gegga. Den först o vax sedan eller?!

    SvaraRadera
  2. Hm, det vet jag faktiskt inte. Jag har fått Nikwaxet rekommenderat till mina kängor. Har dina skor en egen gegga så är det säkert bäst för dem.

    SvaraRadera